Motion i Uppland

Kom igång med egen aktivitet

Vad tycker du bäst om att göra som är fysisk aktivitet? Vad tycker du är kul och i vilken miljö trivs du bäst? Fysisk aktivitet kan vara promenad, stavgång, löpning, onlineträning, dans eller att träna i ett utegym för att nämna några exempel. Fysisk aktivitet kan även vara att du cyklar till affären, tar trapporna istället för hissen eller går av bussen en hållplats tidigare.

Friskvårdslotsen vill visa på att all aktivitet räknas och att det finns flera sätt att komma igång med egen aktivitet. Här har vi listat några kom igång-tips som kan vara ett stöd för dig som vill öka din fysiska aktivitet.

Friskvårdslotsens kom igång-tips

  • Planera in den fysiska aktiviteten och avsätt träningstid som viktig egentid. Planera in två-tre gånger i veckan i kalendern d.v.s inte för många tillfällen så att det blir stressande. Om det blir fler pass än så, se det som en bonus.
  • För att den planerade träningen ska bli av, lägg fram de kläder och skor du ska ha redan kvällen innan.
  • Vill du börja nu direkt? Slå på din favoritmusik och dansa loss. Ställ klockan på fem minuter. Orkar du längre? Kör några minuter till. Är dans inte din grej, gör några benböj eller kolla in någon av de här korta rörelsepauserna.
  • Gör ditt eget 10-gångerskort och checka av varje pass du gör. Hur lång tid tar det för dig att fylla kortet? Kanske kostar kortet något? När du har fyllt kortet får du tillbaka pengarna som du har satsat. Win-win! Du kan även ladda ner vår hälsoplan för att fylla i och ha på kylskåpet.
  • Ladda ner en rolig app som kan hjälpa dig att sätta upp dina personliga mål. Det finns appar som t.ex. Runkeeper och FMTK Försvarsmaktens träningsklubb. Du kan även hitta flera alternativ till träning online. I Motion i Uppland har vi länkat till några alternativ, du hittar dem under kategorin Online.
  • Sänk kraven. Kom ihåg att all rörelse räknas och att det tar ett tag att komma in i en ny vana.

Här har vi samlat några bra länkar som kan inspirera dig att komma igång med fysisk aktivitet.

FRITIDSBANKEN
Fritidsbanken fungerar som ett bibliotek fast med sport- och fritidsprylar. Att låna är gratis. Fritidsbanker finns i Enköping, Tierp och Uppsala.

1177.SE FYSISK AKTIVITET
På 1177.se kan du läsa om hur all form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Här hittar du fler tips på hur du på ett enkelt sätt kan träna och öka din fysiska aktivitet i vardagen. Här hittar du också filmer med enklare träningsprogram som du kan göra hemma.

UPPLANDSSTIFTELSEN
Är du intresserad av friluftsliv hittar du naturtips samt information om aktuella aktiviteter och projekt på Upplandsstiftelsens hemsida. Du kan bland annat läsa mer om Upplandsleden och på naturkartan.se finns utförligare etappbeskrivningar och mer information om aktuell service längs leden. Naturkartan finns också som app.

BIOTOPIA
I Uppsala län finns mängder av fina naturreservat, friluftsområden, smultronställen och vandringsleder. Vill du få tips på var du ska bege dig? På Biotopias hemsida hittar du information om Linnéstigarna, Fjärilsstigen, Utflyktsprogrammet och Äventyrsgruppen.

UTEGYM UPPSALA
Att kombinera styrketräning med konditionsträning är ett bra sätt att träna allsidigt. Träna styrka kan du göra i något av alla de utegym som finns runt om i distriktet och konditionen kan du träna upp genom att promenera, jogga eller cykla till utegymmet. På RF-SISU Upplands hemsida hittar du förteckningar över samtliga utegym i de kommuner som tillhör Uppsala län.

UTEMANINGEN
Bosse är en fysioterapeut som bland annat samarbetar med Upplandsstiftelsen i deras projekt Träffpunkterna hittar ut. På hans hemsida kan du hitta inspiration och kunskap för att stärka må bra-musklerna med hjälp av naturen. Du kan även prenumerera på hans nyhetsbrev, Myrsteg, för att varje vecka få inspirerande tips till enkla aktiviteter i naturen som du mår bra av.

DIABETESFÖRBUNDET
Leila Söderholm är träningsexpert och på Diabetsförbundets hemsida kan du hitta hennes träningstips som stärker kroppen samt hennes gå-program som uppgraderar dina promenader till effektiva må bra-pass.