Information till dig som vårdnadshavare när ditt barn har fått fysisk aktivitet på recept
Ditt barn har fått ett recept på fysisk aktivitet (FaR) när ni har varit i kontakt med hälso- och sjukvården. Vid detta tillfälle har ni samtyckt till kontakt med Friskvårdslotsen för att få extra telefonstöd för att hitta och/eller komma igång med någon form av fysisk aktivitet.
Få stöd via telefon för att öka ditt barns fysiska aktivitet
Friskvårdslotsning innebär att ni får ett individanpassat stöd utifrån erat barns recept för ökad fysisk aktivitet samt hjälp med att hitta aktiviteter som passar både fysiskt och geografiskt. På detta sätt ska Friskvårdslotsen fungera som en länk mellan hälso- och sjukvården och friskvården. All kontakt mellan Friskvårdslotsen sker via telefon och omfattar upp till fyra samtal.

Här har vi listat några vanliga frågor om Friskvårdslotsen och hur kontakten med oss fungerar.
Friskvårdslotsen får en kopia på ditt barns recept skickad till sig via posten. När receptet är mottaget får ni ett SMS om att en första kontakt kommer att ske. Ni har då möjlighet att höra av er om ni önskar kontakt via e-post eller boka in en särskild tid om det passar er bättre.
Ni betalar själva för träningen och högkostnadsskyddet gäller inte. Friskvårdslotsen har kunskap om aktiviteter i olika prisnivåer.
Vissa aktiviteter och föreningar kan vara väldigt populära och ha kö. Det kan t.ex. gälla simning, basket eller gymnastik. Då kanske barnet/ungdomen inte kan börja direkt utan måste ställa sig i kö. Ofta blir ni då kontaktad när det finns en ledig plats eller ny kurs.
Ett FaR kan inte ge någon förtur i kön, men vi kan tipsa om andra aktiviteter eller aktiviteter som ni kan göra tillsammans.
Oftast sker kontakten med Friskvårdslotsen via dig som vårdnadshavare. Friskvårdslotsen kan tipsa om olika aktiviteter utifrån det som står på receptet. Tillsammans går vi igenom hur det ser ut i eran vardag och vad det är ni önskar att få tips om. Det kan handla om organiserade aktiviteter, aktiviteter ni kan göra tillsammans eller på andra sätt öka rörelseglädjen i vardagen.
.
Tänk på att:
- Friskvårdslotsen kan inte ha kontakt med socialtjänst, Försäkringskassan eller andra myndigheter gällande till exempel ekonomi.
- Friskvårdslotsen kan inte ansöka eller lämna intyg om ledsagare/färdtjänst.
- Friskvårdslotsen har inte tillgång till Region Uppsalas journalsystem och kan inte boka tider inom vården.
- Friskvårdslotsen kan inte anmäla till aktiviteter via till exempel webbsidor/anmälningslänkar.
Om ni önskar att Friskvårdslotsen följer upp ditt barns recept och hur det går för er så kommer ni överens om när nästa kontakt ska ske. Ni kan totalt få tre uppföljande samtal. All kontakt är frivillig.
Efter sista samtalet skickar Friskvårdslotsen tillbaka ditt barns recept tillsammans med en kort återrapport till den som har förskrivit det.