Information till dig som har fått fysisk aktivitet på recept
Du har fått ett recept på fysisk aktivitet (FaR) när du har varit i kontakt med hälso- och sjukvården. Vid detta tillfälle har du samtyckt till kontakt med Friskvårdslotsen för att få extra telefonstöd för att hitta och/eller komma igång med någon form av fysisk aktivitet.
Få stöd via telefon för att öka din fysisk aktivitet
Friskvårdslotsning innebär att du som har fått ett FaR får ett individanpassat stöd för ökad fysisk aktivitet samt hjälp med att hitta aktiviteter som passar både fysiskt och geografiskt. På detta sätt ska Friskvårdslotsen fungera som en länk mellan hälso- och sjukvården och friskvården. All kontakt mellan Friskvårdslotsen och innehavare av FaR sker via telefon och omfattar upp till 4 samtal.

Här har vi listat några vanliga frågor om Friskvårdslotsen och hur kontakten med oss fungerar.
Friskvårdslotsen får en kopia på ditt recept skickad till sig via posten. När receptet är mottaget så får du ett SMS om att en första kontakt kommer att ske. Du har då möjlighet att höra av dig om du önskar kontakt via e-post eller boka in en särskild tid om det passar dig bättre.
Du betalar själv din träning och högkostnadsskyddet gäller inte. Friskvårdslotsen har kunskap om aktiviteter i olika prisnivåer.
Vid första kontakten kommer du att få berätta vad du önskar stöd med för att bli mer fysiskt aktiv. Friskvårdslotsen har inte tillgång till journal och utgår därför från det som står på receptet samt det du berättar.
Tänk på att:
- Friskvårdslotsen kan inte ha kontakt med socialtjänst, Försäkringskassan eller andra myndigheter gällande till exempel ekonomi.
- Friskvårdslotsen kan inte ansöka eller lämna intyg om ledsagare/färdtjänst.
- Friskvårdslotsen kan inte tillgång till Region Uppsalas journalsystem och kan inte boka tider inom vården.
- Friskvårdslotsen kan inte anmäla till aktiviteter via till exempel webbsidor/anmälningslänkar.
Om du önskar att Friskvårdslotsen följer upp ditt recept och hur det går för dig så kommer ni överens om när nästa kontakt ska ske. Du kan totalt få tre uppföljande samtal. All kontakt är frivillig.
Efter sista samtalet skickar Friskvårdslotsen tillbaka ditt recept tillsammans med en kort återrapport till den som har förskrivit det till dig.