För dig som har ordinerats fysisk aktivitet på recept (FaR®)
Friskvårdslotsning är ett stöd för din fysiska aktivitet
Du har fått ett recept på fysisk aktivitet (FaR®) från hälso- och sjukvården och samtyckt till kontakt med Friskvårdslotsen för extra telefonstöd. Vi hjälper dig att komma igång med fysisk aktivitet och göra det till en del av din vardag. Vi erbjuder motiverande samtal som stödjer din beteendeförändring – ingen känner dig bättre än du själv.
Det här är friskvårdslotsning
- Friskvårdslotsarna är anställda vid RF-SISU Uppland som utför friskvårdslotsning på uppdrag av Region Uppsala.
- Du får individanpassat stöd för ökad fysisk aktivitet samt hjälp att hitta aktiviteter inom friskvården.
- Friskvårdslotsen har inte tillgång till din journal, men lotsen hjälper till att hitta lämpliga aktiviteter som stämmer med ordinationen.
- Kontakten med Friskvårdslotsen sker huvudsakligen via telefon och omfattar upp till fyra samtal. Om du föredrar kontakt via e-post eller SMS, går det också att ordna.
- Du betalar själv din träning, frikort gäller inte. Friskvårdslotsen har kunskap om aktiviteter i olika prisnivåer.
När vi på Friskvårdslotsen har tagit emot en kopia av ditt recept via posten, skickar vi ett SMS till dig. I meddelandet står det att vi kommer att ta första kontakten inom 10 arbetsdagar.
Om du hellre vill bli kontaktad via e-post eller boka en särskild tid som passar dig bättre, är du varmt välkommen att höra av dig. Du kan också välja att bli kontaktad längre fram – meddela oss gärna så bokar vi in en tid som passar dig.
All kontakt med Friskvårdslotsen sker via telefon, om du inte själv önskar något annat (t.ex. e-post).
- Första samtalet:
Vid första samtalet får du berätta vad du vill ha hjälp med för att komma igång med fysisk aktivitet. Vi har inte tillgång till din journal, så vi utgår från det som står i receptet och det du själv berättar. - Uppföljande samtal:
Om du vill, kan vi följa upp hur det går för dig. Du och din friskvårdslots kommer överens om när nästa kontakt ska ske. Du kan få upp till tre uppföljande samtal. All kontakt är helt frivillig. - Avslutande samtal:
När vi haft vårt sista samtal skickar vi tillbaka ditt recept tillsammans med en kort återrapport till den person som skrev ut det.
Inför samtalet kan det vara bra att fundera lite på hur mycket du rör på dig under en vanlig vecka – även om det inte är så mycket just nu. Tänk gärna i minuter. Det kan till exempel vara:
”Jag brukar gå till affären en gång i veckan, det tar ungefär 10 minuter.”
”Jag rör mig mest inomhus, till exempel när jag går runt i hemmet eller gör hushållssysslor – kanske totalt 20–30 minuter om dagen.”
Det spelar ingen roll hur mycket eller lite du rör dig – vi utgår alltid från din situation och dina förutsättningar. Det här hjälper oss att tillsammans hitta förslag som kan passa just dig.
Friskvårdslotsen kan inte:
- Kontakta socialtjänst, Försäkringskassan eller andra myndigheter.
- Ansöka om eller skriva intyg för ledsagare eller färdtjänst.
- Boka tider inom vården (vi har inte tillgång till Region Uppsalas journalsystem).
- Anmäla dig till aktiviteter via webbsidor eller anmälningslänkar.
Du betalar själv för din träning. Högkostnadsskyddet gäller inte. Vi kan tipsa om aktiviteter i olika prisklasser, så att du hittar något som passar din ekonomi.
Vi erbjuder en digital katalog med många olika aktiviteter – allt från promenader och cykling till gruppträning och yoga. Oavsett ålder eller fysisk förmåga hoppas vi att du hittar något som passar dig. Utforska kategorierna på startsidan och se vad som lockar!
Friskvårdslotsen kan tipsa om aktiviteter som passar dina behov, intressen och ekonomi. Vi kan också skicka information via e-post eller vanlig post, så att du i lugn och ro kan läsa mer och fatta ett beslut.
Vi försöker hålla oss uppdaterade och kan svara på enklare frågor om aktiviteterna. Men om du har specifika frågor – till exempel om tider, plats, utrustning eller anmälan – är det bäst att kontakta den som arrangerar aktiviteten direkt.
Vad andra har uppskattat med Friskvårdslotsens stöd
Jag behövde en spark i baken och någon som uppmuntrar och håller koll på mig
så det här med friskvårdslots har varit perfekt för mig.
Kontakterna gav tips, råd, inspiration och stöd för att träning och motion verkligen kom igång. Mycket bra med uppföljning som triggar att aktiviteterna fortsätter och blir till en vana.
Fick bra alternativ att gå vidare med min träning.