För dig som har ett barn som ordinerats FaR®
Friskvårdslotsning är ett stöd för att öka ditt barns fysiska aktivitet
Ditt barn har fått ett recept på fysisk aktivitet (FaR®) när ni har varit i kontakt med hälso- och sjukvården. Vid detta tillfälle har ni samtyckt till kontakt med Friskvårdslotsen för att få extra telefonstöd för att hitta och/eller komma igång med någon form av fysisk aktivitet.
Här hittar du tips och inspiration för fysisk aktivitet för barn och ungdomar, samt vad ni kan göra som familj – Tips för barn och ungdom
Det här är friskvårdslotsning
- Friskvårdslotsarna är anställda vid RF-SISU Uppland som utför friskvårdslotsning på uppdrag av Region Uppsala.
- Ni får ett individanpassat stöd för att öka fysisk aktivitet i vardagen samt hjälp att hitta aktiviteter som passar just er
- Kontakten med Friskvårdslotsen sker huvudsakligen via telefon och omfattar upp till fyra samtal. Om du föredrar kontakt via e-post eller SMS, går det också att ordna
- Ni betalar själva för aktiviteten ni väljer, frikort gäller inte. Friskvårdslotsen har kunskap om aktiviteter i olika prisnivåer.
När vi på Friskvårdslotsen har tagit emot en kopia av ditt barns recept via posten, skickar vi ett SMS till er. I meddelandet står det att vi kommer att ta första kontakten inom 10 arbetsdagar.
Om ni hellre vill bli kontaktade via e-post eller boka en särskild tid som passar er bättre, är ni varmt välkomna att höra av er. Ni kan också välja att bli kontaktade längre fram – meddela oss gärna så bokar vi in en tid som passar er.
All kontakt med Friskvårdslotsen sker via telefon, om ni inte önskar något annat (t.ex. e-post).
- Första samtalet:
Oftast sker kontakten med Friskvårdslotsen via dig som vårdnadshavare. Vi utgår från det som står i receptet och det ni berättar. Tillsammans pratar vi om hur er vardag ser ut och vad ni önskar få tips om. Det kan handla om organiserade aktiviteter, sådant ni kan göra tillsammans eller andra sätt att öka rörelseglädjen i vardagen. - Uppföljande samtal:
Om ni vill, kan vi följa upp hur det går för er. Ni och friskvårdslotsen kommer överens om när nästa kontakt ska ske. Ni kan få upp till tre uppföljande samtal. All kontakt är helt frivillig. - Avslutande samtal:
När vi haft vårt sista samtal skickar vi tillbaka ditt barns recept tillsammans med en kort återrapport till den person som skrev ut det.
Inför samtalet kan det vara bra att fundera lite tillsammans på hur mycket ditt barn rör på sig under en vanlig vecka. Det behöver inte vara träning – all rörelse räknas! Tänk gärna i minuter. Det kan till exempel vara:
Promenader till och från skolan, till exempel 10 minuter varje väg.
Lek utomhus några dagar i veckan, kanske 30 minuter åt gången.
Rörelse inomhus, som att gå runt hemma eller hjälpa till med sysslor – kanske 15–20 minuter per dag.
Det spelar ingen roll hur mycket eller lite barnet rör sig – vi utgår alltid från barnets situation och vad som känns möjligt. Det här hjälper oss att ge tips som passar just er.
Friskvårdslotsen kan inte:
- Kontakta socialtjänst, Försäkringskassan eller andra myndigheter.
- Ansöka om eller skriva intyg för ledsagare eller färdtjänst.
- Boka tider inom vården (vi har inte tillgång till Region Uppsalas journalsystem).
- Anmäla dig till aktiviteter via webbsidor eller anmälningslänkar.
Ni betalar själva för den aktivitet ni väljer. Högkostnadsskyddet gäller inte. Vi kan tipsa om aktiviteter i olika prisklasser, så att ni hittar något som passar er ekonomi.
Vi erbjuder en digital katalog med många olika aktiviteter – allt från promenader och cykling till gruppträning och yoga. Vi hoppas att ni hittar något som passar er eller ert barn. Utforska kategorierna på startsidan och se vad som lockar!
Vi har också en sida på Motion i Uppland med tips för barn och ungdomar.
Friskvårdslotsen kan tipsa om aktiviteter som passar ert barns behov, intressen och er vardag. Vi kan också skicka information via e-post eller vanlig post, så att ni i lugn och ro kan läsa mer och fatta ett beslut.
Vi försöker hålla oss uppdaterade och kan svara på enklare frågor om aktiviteterna. Men om ni har specifika frågor – till exempel om tider, plats, utrustning eller anmälan – är det bäst att kontakta den som arrangerar aktiviteten direkt.
Vissa aktiviteter och föreningar, som simning, basket eller gymnastik, kan vara populära och ha kö. Då kanske barnet inte kan börja direkt utan behöver vänta på en ledig plats. Ofta blir ni kontaktade när det finns en plats eller ny kurs.
Ett FaR ger inte förtur i kön, men vi kan gärna tipsa om andra aktiviteter under tiden – eller sådant ni kan göra tillsammans.